#TheHunny
Inheritance. Pergh~ Pergh~ Tajuk!!!

Wednesday, December 18, 2013 @ 18.12.13 | 0 doa hani berjaya [s]



Assalamualaikum,
Beri Salam adalah sunnat,dan menjawabnya adalah wajib :)

Pernah dengar tak dialog macam ni

"Apesal kau sorang yg 'pelik' ea dari adik bradik kau yang lain?"

"Kenapalah anak mak sorang ni mcm ni pulak perangai nya"

"Kenapalah dia lain? Acuan yang sama,tapi lain jadinya. Pelik!"

dan yang seangkatan dengannya lah kan. Selalunya dalam keluarga la terutama sekali. Tengok ada adik beradik kita,awat pelik semacamkan perangai. Contoh,macam famili saya juga. Adik saya yang last tu. Pelik bebeno sikapnya. Unpredictable.

Ada juga Ibu bapa yang selalu tertanya-tanya,terfikir. Kenapa ada antara anak2 diorang,tak mcm anak2 diorang yang lain. Faham tak? Maksudnya mcm,kenapa kakak/adik/abang jauh sangat beza dr adik bradik yang lain. Aneh sikap sampai tak pernah buat dek adik beradik yang lain.

Oke,analoginya mcm ni,
kita nak buat agar2 dalam bekas/acuan bulat. Mula2 kita buat kaler kuning. Pastu kita buat kaler biru. Jadilah agar2 bulat yang berwarna kuning dan biru. Tiba2 kita dapat idea,kita nak cuba campurkan warna kuning dengan biru dalam acuan bulat tu. Pastu kita masukkan la agar2 tu. kita kacau2. Taraaaaaaaa!!! Dia jadi warna hijau.

Biru = Ayah

Kuning = Ibu

Acuan = Ayah + Ibu

Hijau = Anak

Nampak tak?? Memang ada ibu ayah yang terfikir "acuan yang sama,tapi jadi nya lain" . Bila dua orang ber'campur' mereka akan menghasilkan DNA yang bervariasi. Yang tadi tu saya baru kasi dua kaler. Cuba macam2 warna yang kita campurkan. Hasilnya mmg cukup2 kompleks! rambut cokelat campur hitam jd apa. Rajin campur malas jadi apa. Banyak cakap campur dengan pendiam jadi ape. Banyak cakap campur dengan banyak cakap jd apa. Ini baru pecampuran Ibu ayah. Itu tak kira kena "tempias" datuk,nenek,moyang punya mak ayah.

Sama macam anak-anak. Ibu ayah tak boleh harapkan apa yang anak2 fikir/buat sama dengan perilaku ibu ayah. Ya! Memang dari acuan yang sama. Sebahagian dlm diri anak2 ada sifat ibu ayah dia. Tapi,sebahagian lain,adalah DIRI DIA. Luaran nampak serupa,dalaman? Berbeza,atau sama. Mungkin?

Ntah la,nak cakap bebanyak pun otakku mungkin terbelit sekali. Ahahaha! tkde,cuma nak cakap,Parent tak boleh nak expect yang anak2 jadi macam Parent jugak.

Cik Hani: Asal post macam acah2 budak pandai pakai spect ni. Ahahahaha! eh! aku mmg pakai spect -,-'

Labels: , , , ,



Older Post | Newer Post
The Disclaimer



Nama aku? panggil aku SI. Alhamdulillah,sudah hidup 20 tahun. Lembutku tak bermaksud aku tak boleh jadi Cik otai. Dudukku bersimpuh,jangan disangka aku tidak betah untuk berdiri sendiri.Mulutku tertutup jangan sangka hatiku tidak berkata. Mataku tertutup jangan menyangka mindaku tk terbuka. Masih tak pas Class Muhasabah Diri :) Siapa kata labuhkan tudung tu kuno?? Style what!


Navigations!

Diary About


Let's Talk!


The Credits!